Tag din virksomhed til næste niveau med digitalisering
Udgivet: May 16, 2019
Senest opdateret: May 12, 2023
Udgivet: May 16, 2019
Senest opdateret: May 12, 2023
Estimeret læsetid: 6 minutter
Hvis du har en virksomhed, kan du ikke undgå at have hørt om digitalisering. Vi kommer i dette blogindlæg ind på, hvordan digitalisering kan gribes an både for små og mellemstore virksomheder, så dine processer bliver nemmere og mere effektive.
Næsten hver eneste dag kan man læse om den digitaliseringsproces, mange virksomheder skal igennem. Den ene ekspert efter den anden udtaler sig om vigtigheden af digitalisering og slynger om sig med ord som:
Det kan være svært at sætte sig ind i de ting, når man samtidig skal drive sin virksomhed, men der er ingen vej uden om. Det eneste man ikke må gøre, er netop ikke at gøre noget – alle konkurrenterne har nøjagtigt det samme problem, og alle skal sætte sig ind i det på et eller andet tidspunkt.
Digitalisering betyder kort og godt, at man automatiserer manuelle processer. Eksempler på digitalisering kan være:
Der er forskellige grader af digitalisering. Automatisk opdatering af ERP, lager, forsendelse m.m., når man modtager en ordre i en webshop eller en fysisk butik, er forfinet digitalisering, fordi man integrerer sin webshop og sit kasseapparat. Derved sparer man penge, blandt andet på lønninger, fordi en person kan lave mere. Derudover opstår der færre fejl, når systemet virker.
Det hele drejer sig i bund og grund om at optimere og digitalisere processer for derigennem at:
Der går snart ikke en dag, uden at man læser eller hører om den ene og den anden digitaliseringsstrategi, og hvad både offentlige og private virksomheder gør for ikke at komme bagud. Som altid er det vigtigt, at man tager det, man hører, med et gran salt. For det første er der meget vildledende "clickbait" på nettet til artikler, som beskriver det ene og det andet dommedagsscenarie uden hold i, og for det andet er der mange selvudråbte "eksperter", som slynger om sig med ord og udtryk, de i bund og grund ikke forstår, men som giver lidt opmærksomhed for en kort stund.
Som virksomhedsejer har du grundlæggende fire muligheder:
Her gælder det naturligvis om at gå efter de lavest hængende frugter først. Det kunne f.eks. være SEO-optimering, Google AdWords eller Facebook-annoncering. Pas på med at lave et kæmpe projekt til at begynde med. Der findes mange muligheder, som ikke kræver 1000 timers programmering, hvis man tænker sig lidt om.
Hvis din virksomheds økonomi og størrelse tillader det, bør du overveje at ansætte en "allround"-person, som har en god, solid forståelse af digitalisering – gerne en med et par digitaliseringsprojekter i sit repertoire. Med andre ord bør du finde en digital manager, som kan:
Vores team hos 1902 Software har stor erfaring med planlægning og implementering af digitaliseringsprojekter. Hvis du er interesseret i at lære mere, kan du kontakte os i dag. Vi ringer tilbage inden for 24 timer.
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.