Januar/februar - Nyhedsopsamling: Kom på forkant med seneste nyt indenfor it og markedsføring
Udgivet: January 31, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Udgivet: January 31, 2021
Senest opdateret: March 19, 2024
Estimeret læsetid: 8 minutter
I år introducerer vi en ny serie af månedlige opsamlinger, hvor vi samler relevante oplysninger og ressourcer vedrørende de nyeste tendenser inden for softwareudvikling, design, e-handel og markedsføring på ét sted.
2020 har uden tvivl været et hårdt år for mange virksomheder - planer måtte tilpasses, strategier skulle justeres, og der måtte indgås kompromiser, alt imens der skulle håndteres en verdensomspændende pandemi. Da de fleste transaktioner er begyndt at flytte ind i det digitale univers, har vi lært, at en online tilstedeværelse er vigtigere end nogensinde før, for at virksomheder fortsat kan nå kunder og kundeemner.
Men i 2021 betyder en online tilstedeværelse ikke længere blot at være 'til stede' online. Spillepladen er blevet overfyldt, og det kræver nu mere end en hjemmeside og nogle sociale medier at sikre synlighed overfor din målgruppe. Her er nogle af de nye strategier og tendenser, du bør kende for at komme godt igennem dette år:
Du har måske hørt udtrykket før: "Core Web Vitals" har været en slags buzzword siden slutningen af sidste år, da Google første gang introducerede det. Det handler i en nøddeskal om et sæt målepunkter, som Google mener er vigtige for browseroplevelsen:
Google annoncerede, at disse målinger bliver ranking signaler fra maj 2021, så allerede nu er det vigtigt at begynde at evaluere din hjemmeside ud fra disse centrale målepunkter. Til at begynde med kan du se på dit Search Console dashboard – i venstre navigation kan du se en menu for Core Web Vitals, hvor du kan se URL’er på dit site, der scorer lavt i disse målinger.
(Hvis du ikke har et Search Console setup endnu, opfordrer vi dig til at implementere det nu, da det er en stor hjælp i optimering af din hjemmeside. Læs vores guide om værktøjet, eller kontakt os, hvis du har brug for hjælp til at konfigurere det til din hjemmeside).
Design-teamet hos 1902 Software er begyndt at bruge Balsamiq, et online wireframing værktøj særligt beregnet til realtids samarbejde. Med dette værktøj kan vores kreative direktør, projektledere, designere og udviklere samarbejde med kunder i realtid omkring udarbejdelse af brugerflader, identifikation af nøgleelementer, og beslutning af et layout i løbet af brainstorm- og kravspec-fasen i design- og udviklingsprocessen.
Dette hjælper i høj grad med at visualisere slutproduktet før den faktiske designfase, og det hjælper med at finde svagheder så tidligt i projektet som muligt.
25. januar 2021 annoncerede Google deres seneste fremskridt indenfor Privacy Sandbox, et initiativ, der blev lanceret i 2019 og sigter mod at bevæge sig væk fra "Pervasive Cross-site Tracking" gennem tredjeparts cookies, og i stedet foreslås alternativer som samlet, interessebaseret annoncering.
I den seneste pressemeddelelse har Google udtrykt tillid til de tests, de hidtil har udført med FLoC (Federated Learning of Cohorts), en løsning, der har til formål at levere relevante annoncer "ved at gruppere store grupper af mennesker med lignende interesser". Dette er i modsætning til cookie-baseret annoncering, hvor personlige oplysninger indsamles på tværs af forskellige hjemmesider i en oversigt med forskellig data og fastlagte interesser, der "følger" brugeren med relevante displayannoncer på tværs af internettet. Med FloC anonymiseres individuelle brugere og er i stedet grupperet efter interesser, og data forbliver på enheden og deles ikke på forskellige websites.
Ifølge Google tyder de seneste resultater på, at FLoC kan levere et "effektivt erstatningssignal til tredjeparts cookies". Teknologien vil være tilgængelig for offentlig test gennem trials i marts, og Google forventer at begynde at teste FLoC-baserede respondenter med Google Ads-annoncører i andet kvartal i år.
Det konstante fald i tredjeparts cookies har ikke kun påvirket re-targeting, men også korrekt tilskrivning og måling af annonceringseffekten. Uden cookies kan data ikke deles effektivt mellem to hjemmesider, og dermed mistes overblikket over brugerens rejse, og det bliver svært at måle, hvor on-site eller in-app konverteringer faktisk kommer fra.
Google Analytics 4 og Consent Mode er nogle af de nye funktioner fra Google, der hjælper med dette, men for nylig har Google også udgivet Event Conversion Measurement API, der er designet til adtech-platforme, samt annoncører og udgivere, der er afhængige af brugerdefineret kode til at måle konvertering.
Denne API hjælper med at måle click-through-konverteringer og samtidig bevare brugernes privatliv ved at samle oplysninger, begrænse mængden og typerne af data, der sendes fra brugerens enhed, tilføje støj til de rapporterede data og indføre et rapporteringsvindue, hvor konverteringer ikke straks rapporteres for at forhindre indsamling af flere oplysninger end nødvendigt fra brugerne.
Hvis du bruger en annonceringsplatform, f.eks. os i 1902 Software, til at holde styr på konverteringer (f.eks. Google Ads), behøver du ikke at bruge denne API direkte. Da dette dog er noget, som adtech-platforme kan tilpasse sig i den nærmeste fremtid, kan det være interessant at forstå, hvordan denne API fungerer, og hvordan den kan ændre den måde, vi måler konverteringer online.
Sidste år udrullede Facebook deres Facebook Shops – en e-handelsløsning inden i Facebook og Instagram, designet til handlende, der ønsker at sælge direkte på disse sociale medieplatforme, eller supplere deres eksisterende webshop-strategi.
Selvom shopping på Facebook har været en mulighed i temmelig lang tid nu, introducerer dette nyligt lancerede værktøj forbedrede funktioner, der næsten konkurrerer med grundlæggende e-handelsopsætninger med muligheder for lagerstyring, betalingsbehandling og mere, plus værktøjets ekstra styrke via de sociale medier.
En Facebook Shop er gratis og forholdsvis nem at konfigurere - der er mulighed for selvbetjening samt integration med forskellige webshop-platforme. Hvis du planlægger at behandle betaling direkte i appen, skal der betales et minimalt gebyr. Ellers er funktionen gratis at bruge for e-handlende.
Selv hvis du allerede har en blomstrende webshop, ville det sandsynligvis ikke skade at konfigurere dette - du får fordelen af den brede vifte af målgrupper, der bruger Facebook og Instagram dagligt, du kan gøre dine social media indlæg "shoppable" (med direkte produktlinks indlejret i billederne), og det er endnu en kanal, hvor du kan etablere brandidentitet og øge din rækkevidde.
Har du brug for hjælp til din hjemmeside eller webshop? Vores team hos 1902 Software leverer ikke kun design og udvikling. Vi hjælper også med at identificere områder til forbedring af brugeroplevelsen og give ideer til konverteringsoptimering. Kontakt os i dag for helt uforpligtende at høre mere.
AUTHOR
Peter Skouhus
En dansk iværksætter, der ejer 1902 Software Development, et it-selskab på Filippinerne, hvor han har boet siden 1998. Peter har stor erfaring inden for IT-udvikling, strategisk it-ledelse og salg.