Læs alt om Multi-Channel integration til din webshop
Udgivet: March 26, 2020
Senest opdateret: May 19, 2022
Udgivet: March 26, 2020
Senest opdateret: May 19, 2022
Estimeret læsetid: 13 minutter
Onlinehandlen har udviklet sig enormt over de sidste par år:
Webshops, for eksempel, er gået fra at være en simpel “nice-to-have" til faktisk at være blevet en absolut nødvendighed for de virksomheder, som har en ambition om at nå ud til det stigende antal af kunder, der handler online.
De nyeste teknologier indenfor mobiltelefoner og tablets har samtidig også påvirket måden, hvorpå en virksomhed kan nå ud til sine kunder.
Hvad der tidligere var separate områder - butik, online, mobil, sociale medier – forventer kunderne nu, er integreret, for at skabe en god brandoplevelse.
Derfor er det ikke længere nok blot at sælge gennem flere kanaler og behandle dem som forskellige områder, der benytter sig af hver deres strategier for salg.
For at give dine kunder en samlet brandoplevelse på tværs af disse kanaler er du nødt til at have en fuldt integreret opsætning - lige fra dine interne forretningssystemer til de eksterne platforme, som kunderne benytter.
Multi-Channel integration i forbindelse med webshops handler om at forbinde alle de forskellige systemer og platforme, din virksomhed benytter sig af, således at du får en ensartet opsætning, men hjælper samtidig også med at sikre, at købsoplevelsen for dine kunder er problemfri, og at den hænger sammen på tværs af de forskellige systemer, de møder undervejs.
Forestil dig en meget simpel butik, hvor der sælges et produkt, og man har 4 enheder på lager.
Når en kunde kommer ind og køber 1 enhed, skal butikken nedskrive sit lager fra 4 til 3 enheder.
Når der er 1 enhed tilbage på lageret, skal butikken afgive en ny ordre hos sin leverandør.
Hvis man f.eks. beslutter sig til at lave et tilbud, skal man først notere sig den nye pris og måske beregne et nyt cashflow, herefter skal priserne opdateres i de forskellige salgskanaler (butik, webshop, Google-shopping, Facebook osv.), og marketing- og salgsmedarbejdere skal informeres mv. En stor opgave, men muligt.
Efterhånden som en virksomhed skalerer op, tilføjes der naturligvis flere faktorer, og tilgangen bliver mere kompliceret.
Men det grundlæggende koncept er, at hvert aspekt af virksomheden skal forbindes, så data (lagertælling, genbestilling, prisfastsættelse, tilbudspriser osv.) afspejles konsekvent og præcist på tværs af hele virksomheden og i alle processerne.
Multi-Channel integration hjælper med at holde overblikket.
I modsætning til eksemplet med de 4 produkter, hvor man sandsynligvis kan slippe afsted med at have overblikket i sit hoved, har de fleste moderne webshops behov for forskellige systemer til at administrere data, såsom:
Oven i alt dette er der andre interne systemer som en fysisk butiks lokation og de platforme, dine kunder benytter, inklusive din webshop, mobilapp eller salg via andre salgskanaler som Amazon, Zalando, Miinto eller Google Shopping.
Alle disse systemer skal have en måde at kommunikere med hinanden på for at holde data synkroniserede og opdaterede.
Multi-Channel integration tilbyder en løsning på dette ved at systematisere de data, der sendes og modtages i hvert enkelt system og bagefter automatisere hele processen.
For nemmere at forstå hvordan det virker, er det værd at kigge nærmere på, hvad alternativet ville være til at forbinde alle de forskellige systemer.
På det mest basale niveau kan forskellige systemer "kommunikere" gennem en manuel overførsel af data enten ved traditionel copy + paste eller ved at eksportere data fra et system og importere filen til et andet.
Det er klart, at hvis du benytter systemer som PIM og ERP, men stadig overfører data manuelt imellem dem, så modarbejder det hele ideen med systemerne, som netop er at eliminere de manuelle opgaver og give dig den tid tilbage, som du før brugte på kedelige, manuelle opgaver, og som systemerne i realiteten skulle spare dig for.
En Point-to-Point-forbindelse betyder, at du direkte har forbundet et system med et andet 1:1 - for eksempel, at man forbinder en webshop med et separat IMS-system (Inventory Management System).
I sådan et setup bliver dit IMS automatisk opdateret med den nye lagerstatus, når et salg er gennemført i din webshop.
Et system som dette fungerer fint ved to systemer, men bliver hurtigt indviklet, i takt med at du tilføjer nye systemer.
I ovenstående diagram er alle systemer forbundet via point-to-point med hinanden, hvilket resulterer i et kompliceret spindelvæv af streger, der repræsenterer dataoverførslen imellem systemerne.
Tilføjelse af en ny webshop (Webshop C) vil yderligere gøre hele opsætningen endnu mere kompliceret, især hvis den også skal forbindes til hvert eneste eksisterende system.
En softwareopdatering til kun et af disse systemer kan også kræve, at du opdaterer fem forskellige integrationer, hvilket i det lange løb, kan blive rigtig dyrt.
Selvom en Point-to-Point opsætning sikrer en automatisk udveksling af data på tværs af de forskellige systemer, sikrer det ikke, at sådanne data altid vil være synkroniseret og up-to-date.
For det første, når data trækkes fra og overføres til forskellige systemer, er det ikke sikkert, at data er ensartede, hvilket hurtigt kan blive et problem.
Og med så mange forskellige punkter i et enkelt system, som skal forbindes med hinanden, kan en enkelt fejl et sted påvirke kvaliteten af de data, der sendes ud af systemet og distribueres til de andre kanaler.
Omvendt, så vil en Multi-Channel integration reducere de nødvendige forbindelsespunkter ved kun at have en platform, hvor data fra forskellige systemer konsolideres og derefter distribueres til de kanaler, der har behov for dem.
I stedet for at forbinde systemer direkte med hinanden og skabe forskellige forbindelsespunkter i processen skal du kun oprette en forbindelse mellem et system og integrationsplatformen, som igen fungerer som den centrale hub, der forbinder alle systemer og kanaler med hinanden.
Det centrale punkt i en Multi-Channel integrationsopsætning er integrationsplatformen, der vil være i centrum af hele processen.
Denne integrationsplatform kan være:
En problemfri opsætning af en integration mellem forskellige systemer kan være en udfordring – faktisk har vi set mange af vores kunder bruge tre eller flere forskellige systemer.
I 1902 Software har vi bygget vores egen komponent, der fungerer som en basisintegrationsplatform, der kan justeres og tilpasses efter forskellige faktorer, f.eks. de systemer, der skal tilsluttes, og hvordan data skal sendes på tværs af systemer (f.eks. one-way- eller two-way-udveksling af data).
Vi kommer i denne guide til at gå mere i detaljer med den integrationskomponent, men nu hvor du har en forståelse for, hvordan et Multi-Channel setup fungerer, er det blevet tid til at kigge nærmere på, hvordan et sådant setup kan hjælpe dig med din online webshop-strategi.
Multi-Channel integration samler både dine interne systemer og de platforme, dine kunder tilgår.
Hvis det er opsat korrekt, kan din virksomhed nyde fordelene på to områder:
Ensartede processer - Med en central integrationsplatform bliver dine data mere ensartede, i forhold til hvis alle data kommer fra forskellige systemer, som de ville gøre i et Point-to-Point-system.
Nemmere administration - Da alle systemer kun har behov for at forbinde til et centralt system, bliver det nemmere for dig at have en konsistent tilgang til hver integration, uanset måden et system er bygget op på.
Skalerbar og giver mulighed for vækst - Når din virksomhed vokser, skal du muligvis tilføje flere systemer, der skal integreres i din eksisterende infrastruktur.
Multi-Channel integration giver dig mulighed for nemt at skalere og tilføje flere systemer eller platforme efter behov, uden at skulle bekymre dig om yderligere forbindelsespunkter.
Det, at optimere de interne måder at arbejde på, er i sig selv allerede et godt skridt på vejen til en mere effektiv salgsproces, og dermed giver det samtidig en bedre kundeoplevelse.
Men ud over det er her et par andre ting, som Multi-Channel integration hjælper med:
Bedre indsigt i dine kunders shoppingadfærd - Når alle områder af din forretning er forbundet sammen med dine interne systemer, får du mere præcis og kontekstualiseret indsigt i, hvordan dine kunder handler og engagerer sig i dit brand.
Denne indsigt er et værdifuldt udgangspunkt for dig til at optimere kundeoplevelsen yderligere.
Stærkere brand - Nogle vil se deres fysiske butik, webshop og andre e-handelsplatforme som forskellige kanaler, men for dine kunder er de alle samlet set dit brand.
Multi-Channel integration giver dig mulighed for at strømline og synkronisere data ensartet og sammenhængende på tværs af dine forskellige kanaler, hvilket giver dit brand mere troværdighed.
Hvis du er interesseret i at implementere en Multi-Channel integration i din virksomhed, kan du i den næste og sidste del af denne serie se en præsentation af en case om, hvordan en af vores kunder med succes har integreret en Multi-Channel strategi i deres virksomhed.
En af vores kunder fra Sverige, et firma, der driver engroshandel med motocross-tilbehør, plejede at kæmpe med manuelt at synkronisere data på tværs af deres forskellige forretningssystemer.
For at løse denne udfordring udtænkte vi en Multi-Channel integrationsstrategi, der eliminerede behovet for manuelle opgaver og forenklede deres arbejdsopgaver.
Vores kunde administrerer flere systemer i deres e-handelsvirksomhed: tre forskellige webshops bygget på Magento, et ERP, et PIM og et IMS.
Bortset fra udfordringen med at systemer skal være forbundet, skal deres ERP, PIM og IMS også forbindes til deres leverandører, som produktinformation og data om lagerstatus kommer fra.
Med alle disse ekstra områder bliver det kun endnu mere kompliceret at integrere.
Oprindeligt havde vores kunde en Point-to-Point-løsning, der forbandt deres Magento webshop og ERP-system, sådan at ordrer, der kom fra webshoppen, automatisk synkroniseredes med ERP.
Ud over dette var deres Magento-webshop ikke forbundet med resten af systemerne, så overførslen af data skulle ske manuelt.
Bemærk, at vores kunde administrerede hundredvis af produkter på tværs af tre forskellige webshops - de eksporterede og importerede data manuelt fra butikkerne til de forskellige systemer og brugte mange kræfter og ressourcer på det.
Med vores integrationskomponent som grundsten, byggede vi en platform, der fungerer som et centralt knudepunkt, hvor de tre systemer, ERP, PIM og IMS blev forbundet.
Da vores kunde allerede havde nogle bestemte måder at arbejde på, som de fulgte, når de manuelt synkroniserede data, tilpassede og ændrede vi dem til at være automatiseret i vores Multi-Channel integrationskomponent:
Diagrammet ovenfor illustrerer, hvordan hvert enkelt system kommunikerer med hinanden gennem Multi-Channel integrationen som en central platform.
Vi strømlinede vores kundes arbejde ved hjælp af denne Multi-Channel integrationsstrategi.
Før skulle data overføres fra webshoppen til ERP og derefter importeres til lagerstyringssystemet - som tidligere ikke var forbundet og derfor forårsagede en flaskehals af data, der ikke var korrekt synkroniseret.
Efter implementeringen har hvert system nu en direkte forbindelse til integrationen, som nu kan distribuere de opdaterede data med det samme.
I 1902 Software har vi dygtige tekniske eksperter og udviklere med stor erfaring i udvikling af integrationer mellem flere webshops (Magento, WordPress, Umbraco) og forretningssystemer som ERP, PIM og lagerstyring.
Vi samarbejder med dine tredjepartsleverandører (f.eks. ERP- og PIM-udbydere) for at udvikle tilpassede integrationer og strømline dine processer.
Som vi tidligere har nævnt, har vi også udviklet vores egen Multi-Channel komponent, der fungerer som en basisplatform til din Multi-Channel integration.
Køber man vores Multi-Channel integrationskomponent, får man udleveret en kopi af kildekoden.
Kontakt os, hvis du har spørgsmål om integration af en Multi-Channel strategi.