30+ tricks til øget salg og bedre konverteringsrater
Udgivet: July 01, 2020
Senest opdateret: October 12, 2020
Udgivet: July 01, 2020
Senest opdateret: October 12, 2020
Konverteringsraten er en vigtig målestok for online virksomheder. Den viser kort sagt, hvor stor en procentdel af besøgende på din hjemmeside der rent faktisk opfylder dit tilsigtede mål (og dermed tæller som konverteringer).
Det kan være ordrebekræftelser, succesfulde køb, kontaktanmodninger eller abonnementer på dit nyhedsbrev.
Uanset konverteringens form påvirker den din virksomhed positivt og kan blandt andet medføre salg, potentielle kunder, øget netværk og generel vækst.
Vi har lavet en guide med mere end 30 overskuelige tips og tricks fra branchens bedste ressourcer, som du selv kan implementere. Nogle er hurtige og handlingsorienterede skridt, som du kan tage med det samme, mens andre er mere tidskrævende, men til gengæld giver dig værdifulde resultater i det lange løb.
Vi håber, at guiden kan hjælpe dig med at optimere din hjemmeside og opnå flere konverteringer og øget salg.
Besøgende på din hjemmeside kan ofte være uafklarede. Hjælp selv med at konvertere dem til kunder med et kærligt skub i den rigtige retning:
Brug ord og sætninger, der aktivt påvirker til handling
(Ressource #1) Infografikken her viser 88 overbevisende ord og sætninger, som du kan bruge i hjemmesidetekster for at påvirke dine besøgende og ‘skubbe’ dem til den ønskede handling.
Giv indtryk af, at det haster en smule
Tænk på dine egne shoppingerfaringer. Du genkender sikkert, at man oftere ender med at købe et produkt eller en service, når der er tidspres, end hvis man har al tid i verden.
(Ressource #2) SEO og digital marketing-ekspert Niel Patel forklarer, at det er helt naturligt at blive en smule utålmodig, når uret tikker. Derfor kan du kapitalisere på den fornemmelse hos dine besøgende ved at tilføje et nedtællingsur.
Du kan eksempelvis tilføje et banner med nedtælling for kampagner som gratis forsendelse eller andre tidsbegrænsede tilbud som værdikuponer og rabatter.
(Ressource #3) En anden måde at skabe en følelse af tidspres hos dine besøgende er ved at tilføje antallet af produkter på lager til dine produktsider.
Ved at lade dine potentielle kunder vide, at de resterende produkter snart kan forsvinde, kan du få dem til at foretage et hurtigt køb.
(Ressource #4) Googles Avinask Kaushik deler her sin viden om vigtigheden af at skabe en følelse af tidspres. Hun giver desuden tips til seks ’skub’, du selv kan give dine potentielle kunder: Six Nudges: Creating A Sense Of Urgency For Higher Conversion Rates!
Overvej mersalg med et enkelt klik
En enkelt-klik-salg er et tilbud, der præsenteres for kunden efter et gennemført køb.
Enkelt-klik-salg står i modsætning til det forudgående køb, hvor kunden er gået til kassen og har afsluttet ordren. Da betalingsdetaljerne netop er tilføjede, skal kunden her kun foretage et enkelt klik for at købe produktet.
(Ressource #5) Leadpages hævder, at enkelt-klik-salg efter køb er perfekt timede tilbud i modsætning til mersalg før potentielle køb, der kan risikere at distrahere kunden i konverteringsøjeblikket.
(Ressource #6) Ifølge undersøgelser fra Baymard Institute forlader 21 procent af kunderne deres online indkøbsvogn på grund af en for lang eller kompliceret udtjekning. (41 Cart Abandonment Rate Statistics)
Overvej en flertrinsform
De kunder, der tilføjer produkter til deres indkøbsvogn, har allerede et ønske om at købe fra dig. Derfor skal du undgå, at de forlader din hjemmeside ved det sidste trin i købsprocessen.
(Ressource #7) Da en udtjekningsproces ofte er lang og kræver mange detaljer (især ved gæste-udtjekning), kan det ifølge Hubspot virke mindre uoverskueligt, hvis du transformerer den til en flertrins-formular.
(Ressource #8) Flertrins-formularer reducerer ikke kun friktion i brugeroplevelsen, de forlænger også den tid, som besøgende tilbringer på siden. Det kan hjælpe dig til at få mere kvalificerede kundeemner baseret på deres vilje til at udfylde konverteringsformularen.
Bonus til Magento -brugere:
(Ressource #9) Kend de faktorer, der får kunder til at forlade indkøbsvognen, og få råd til at gendanne dit mistede salg.
(Ressource #10) Øg effektiviteten og funktionaliteten i din e-handelsvirksomhed.
(Ressource #11) Ideer til loyalitetsprogrammer der gør dine tilbagevendende kunder tilfredse.
Uanset om du er B2B eller B2C, sælger du i sidste ende dine produkter til mennesker, der er rationelle såvel som følelsesladede og styres af egne behov og ønsker.
(Ressource #12) CXL diskuterer 18 kognitive antagelser, som du kan bruge til optimering af din konverteringsrate.
Sæt dig ind i tendenserne
Du kan få en masse god indsigt ved at studere tendenser for bruger- eller kundeadfærd i dit land, din branche eller din målgruppe.
(Ressource #13) Googles research om online shopping trends.
(Ressource #14) Få styr på trenden i din branche eller erhvervssektor og lær, hvad dine potentielle kunder engagerer sig i med Googles Culture & Trends.
Forstå dine kunder
Forskning og tendenser er nyttige måder at få viden om kunder og målgrupper, men intet slår de data og målinger, som du selv indsamler om dine brugere og kunder.
(Ressource #15) Se vores artikler om brugeradfærdsanalyser og få råd til, hvordan du kan bruge forskellige værktøjer og metoder som heatmaps, sessionsoptagelser, hjemmesideundersøgelser og A/B-tests for en dybdegående forståelse af dine besøgende.
(Ressource #16 og #17) Brug et plug-in til udtjeknings-kommentarer, som dine besøgende kan lægge ved kassen. Du kan eksempelvis bede om deres feedback på betalingsprocessen, eller spørge, hvad der fik dem til at købe dine produkter.
Da undersøgelsen foregår ved kassen, er kunderne mere tilbøjelige til at engagere sig og give deres mening. Her er nogle plug-ins, du kan bruge:
WordPress med WooCommerce: https://docs.woocommerce.com/document/woocommerce-checkout-add-ons/
Magento: https://marketplace.magento.com/ulmod-ordercomment.html
Det er ikke kun velskrevne og overbevisende tekster eller tidsbegrænsede tilbud, der får besøgende til at købe fra dig. Det kan også spille en stor rolle i brugeroplevelsen, hvordan din hjemmeside er designet og udviklet.
Sæt din hjemmeside op i gear
Det er ingen hemmelighed, at besøgende ikke gider bruge tid på en langsom side. Hvis dine sider ikke indlæses hurtigt nok, mister du hurtigt potentielle kunder og salg
(Ressource #18) Læs vores tips og tricks: sådan øger du hastigheden på din hjemmeside.
Overvej en 24/7 live chat service
(Ressource #19) Vidste du, at mere end halvdelen af de besøgende foretrækker live chat frem for nogen anden kontaktform?
En live chat på din hjemmeside kan engagere besøgende, der er på udkig efter mere information og hurtig assistance. Det viser samtidig, hvor pålidelig og tilgængelig din virksomhed er.
(Ressource #20) Weply er en live chat-service, der udstyrer dig med både software og de ressourcer, du har brug for til at vedligeholde din live chat. De har interne agenter, der kan trænes til at besvare forespørgsler om dit produkt eller din service, og hvis du hellere selv vil svare på chats, hjælper et betjeningspanel dig med netop det.
Få personlig check-up og gem optimeringstips fra Google
(Ressource #21) Indtast blot din URL i Googles værktøj Grow My Store, og se en omfattende rapport om din hjemmeside - inklusive hvad du gør rigtigt, og hvor der er plads til forbedringer.
Du kan også se nyttige statistikker og målestokke, der kan hjælpe dig med at forstå din branche og dit marked bedre.
Lav intern linkbuilding
Intern linkbuilding hjælper dig ikke kun med at reducere din afvisningsprocent. Det hjælper også dine besøgende gennem de siderne og det indhold på din hjemmeside, som du vil have dem til at se.
(Ressource #22) Link Whisper er et værktøj, der hjælper dig med at lave linkbuilding på en hurtigere og smartere måde. Værktøjet analyserer indholdet på din hjemmeside og kommer med forslag til, hvilke sider du kan linke, samt hvilke der skal linkes fra. Det sparer dig oceaner af tid, når du slipper for at gå gennem hver enkelt side for linkmuligheder.
(Ressource #23) Se vores guide til linkbuilding.
Selvom det er vigtigt at optimere din hjemmeside eller webshop til konverteringer, er det ikke den eneste kanal, du kan bruge til at tiltrække kunder og øge dit salg.
Da vi bruger mere og mere tid på sociale medier, giver det kun mening at udnytte disse platforme i dit salgs- og markedsføringsarbejde.
Indlæg på sociale medier med købsfunktion
'Shoppable posts' er indlæg på sociale medier, hvor kunder kan købe de produkter, der vises direkte på platformen.
Oftest fungerer det ved at forbinde konto med produktkatalog og mærke billeder med tilsvarende produkter. Kunder kan derefter klikke på tagget og shoppe direkte, hvilket resulterer i en problemfri transaktion.
Lær at bruge 'shoppable posts':
(Ressource #24) Instagram Shopping
(Ressource #25) Shop the Look fra Pinterest
Svar hurtigt
Folk bruger ofte sociale medier til at kontakte brands, og hvis du er hurtig til at svare, kan du holde dem engagerede - selv når du ikke er online og kan imødekomme deres forespørgsler.
(Ressource #26) Lær at bruge hurtige svar til at strømline dine kunders engagement:
Flere tips til sociale medier
(Ressource #27) Hubspots ultimative guide til Google Shopping i 2020
(Ressource #28) Facebook tester e-mail-marketingværktøjer til business pages.
De fleste online shoppingture starter med en Google-søgning. Sørg for, at din hjemmeside er SEO-venlig, så potentielle kunder finder din virksomhed, når de søger efter dit brand, dine produkter eller tjenester.
Optimer “core web vitals”
Der er ikke nogen ultimativ "opskrift" på at rangere øverst i søgeresultater, men vi ved alligevel, at visse metoder hjælper hjemmesider med at rangere bedre i Google-søgninger.
(Ressource #29) Samuel Schmitt har lavet en komplet guide til, hvordan du kan optimere hjemmesideoplevelsen og “core web vitals” for at forbedre din rangering I søgeresultater.
(Ressource #30) Er Google E-A-T (expertise, authority, and trust – ekspertise, autoritet og tillid) en rangerings-faktor? Lær alt om det med Moz.
(Ressource #31) Lær alt om, hvordan hjemmesidehastighed, indhold og Schema påvirker placeringer i denne undersøgelse fra SEMRush.
Skriv indhold, der er optimeret til rangering
(Ressource #32) I vores Content SEO-serie leder vi dig gennem forskellige aspekter af SEO for at hjælpe dig med at skrive indhold, der får dine sider højere placeret i søgeresultater og for næsen interesserede brugere.
(Ressources #33-34) Installer nøgleordsplug-ins/-extensions for at se nøgleordsdata direkte i din Google-søgeflade. Det vil gøre dig opmærksom på nyttige nøgleord, som du kan bruge i dit indhold. Måske kan det endda give inspiration til nye ideer til indhold, som du kan offentliggøre på din hjemmeside.
Nyttige extensions:
• Keywords Everywhere
• Ubersuggest af Neil Patel